Bringing Entrepreneurial methods into the Scientific Classroom: A Case Study of Action Learning at École polytechnique

ABSTRACT:

This research presents a qualitative study of action learning at École Polytechnique, a top engineering school in France. Though existing literature has theorized on methods and applications of action learning, notably within business and management, this work explores the use of such techniques in the context of fundamental science education. As a case study, we explore Polytechnique’s “Le Projet Scientifique Collectif” (PSC) using in-depth interviews with a variety of key actors involved in an action-based program. We conclude our study by suggesting areas of future investigation using discussion points that explore barriers and opportunities of successful collaborative student projects.

Keywords: Action learning, entrepreneurship, fundamental science education, engineering school, resources, pedagogy, mentorship.

RESUMÉ:

Cette recherche présente une étude qualitative sur une expérience de formation-action ou Action Learning à l’École polytechnique (France). La littérature existante a théorisé les méthodes et les champs d’application sur Action Learning, plus particulièrement dans le domaine des affaires et du management. Ce travail examine le recours de cette approche dans le monde de la formation aux sciences fondamentales. L’étude de cas porte sur le “Projet Scientifique Collectif” (PSC) à l’École polytechnique. Elle mobilise des entretiens approfondis réalisés auprès d’acteurs clés de ce programme basé sur l’action. Les résultats soulignent les limites et le potentiel du succès de quelques projets collaboratifs portés par les étudiants. Ces premières indications permettent d’énoncer de futures pistes de recherche sur un champ et une pratique peu appliquée aux sciences fondamentales.

Mots clés: Action learning, entreprenariat, formation à la recherche fondamentale, école d’ingénieur, ressources, pédagogie, mentorat.